531-542. Aforizma

Print Friendly, PDF & Email

531. Isten és az Ő angyalainak hangját nem hallani – ez a világ elképzelése az épelméjűségről.

532. Lásd Istent mindenütt, és ne ijedj meg az álarcoktól. Hidd el, hogy minden hamisság vagy készülőben lévő igazság vagy megszakadásban lévő igazság, minden kudarc egy álcázott eredményesség, minden gyengeség egy önmagát a saját meglátásától elrejtő erő, minden fájdalom egy titokzatos és heves eksztázis. Ha szilárdan és lankadatlanul hiszel, akkor végül meg fogod látni és tapasztalni a Teljesen-igazat, a Mindenhatót és a Teljesen-üdvözültet.

533. Az emberi szeretet kudarcot vall a saját eksztázisától, az emberi erő kimerül a saját erőfeszítésétől, az emberi tudás olyan árnyékot vet, amely az igazság glóbuszának felét elrejti a saját napfényétől; az isteni igazság viszont felöleli az ellentétes igazságokat és összeegyezteti őket, az isteni erő növekszik az ön-felhasználása bőkezűségétől, az isteni szeretet teljesen elpazarolhatja önmagát, és mégis soha nem megy veszendőbe vagy csökken.

534. Az igazság után kutató elmének az elutasítása a hamissággal szemben az egyik legfőbb ok, ami miatt az elme nem érheti el a biztos, minden szempontot figyelembe vevő és tökéletes igazságot; az isteni elme erőfeszítése az, hogy ne kerülje el a hamisságot, hanem felfogja azt az igazságot, amely még a leggroteszkebb és legzavarosabb tévedés mögött is álcázva ott van.

535. A teljes tudás bármely dologgal kapcsolatban egy minden szempontot figyelembe vevő és mindenre kiterjedő gömb, amely örökké kering a tudás egyetlen és egyedüli alanya és tárgya, Isten körül, de soha nem éri el Őt.

536. Sok mély igazság van, amelyek, akár a fegyverek, veszélyesek a gyakorlatlan fegyverforgatóra. Ha helyesen bánunk velük, akkor a legbecsesebbek és leghatásosabbak Isten fegyvertárában.

537. Az a megátalkodott makacsság, amellyel ragaszkodunk a szegényes, töredékes, éjszaka által ostromolt és bánat által ostromolt egyéni létezésünkhöz, még amikor az univerzális életünk zavartalan üdvössége hív is minket, egyike Isten legmeghökkentőbb rejtélyeinek. Ezzel csak az a végtelen vakság ér fel, amellyel az egész világra rávetítjük egónk árnyát, és azt nevezzük univerzális lénynek. Ez a két sötétség a Mája igazi lényege és hatalma.

538. Az Ateizmus Isten legmagasabb intuitív felismerésének az árnyéka vagy sötét oldala. Minden formula, amelyet Istenről megformálunk – bár szimbólumként mindig igaz – tévessé válik, amikor elégséges formulaként fogadjuk el. Az Ateista és Agnosztikus azért jön, hogy emlékeztessen a hibánkra.

539. Isten tagadásai ugyanolyan hasznosak, mint az Ő állításai. Ő az, aki az Ateistaként tagadja saját létezését az emberi tudás jobb tökéletesítése érdekében. Nem elég Istent Krisztusban és Rámakrisnában látni és hallani az Ő szavait, látnunk kell őt és hallani Huxley-ban és Haeckelben is.

540. Képes vagy látni Istent a kínvallatódban és gyilkosodban még a halálod pillanatában is vagy a kínvallatás óráiban is? Képes vagy látni Őt abban, amit elpusztítasz, látni és szeretni, még miközben ölsz is? Kezedben van a legfőbb tudás. Hogyan éri el Krisnát az, aki soha nem imádta Kálít?

541. Tudom, hogy annak az ellentéte, amit mondok, igaz, de pillanatnyilag, amit mondok, az még igazabb.

542. Veletek együtt hiszem, barátaim, hogy Isten, ha létezik, egy démon és egy emberevő. De végül is mit akartok ezzel kezdeni?

Sri Aurobindo: Thoughts and Aphorisms

Submit a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .