A Jóga Alapismeretei – II. A Megalapozás

Print Friendly

Előző rész
Folytatás

II

A MEGALAPOZÁS

 

K: Mikor mondhatjuk, hogy a szadhak lerakta az alapokat a szadhanában?

V: Amikor állandó higgadtsággal és egyenlő elbírálással és odaadással és a spirituális tapasztalat folyamatosságával rendelkezik.

 

K: Mi a helyes módja, hogy megszilárdítsuk a békét és az egyenlő elbírálást a természetben?

V: A Béke és az egyenlő elbírálás ott van feletted, neked kell lehívnod az elmébe és vitálisba valamint a testbe. És valahányszor megzavar valami, el kell vetned a zavaró dolgot és a zavart is.

 

K: A nyugalom és az egyenlő elbírálás az Anya Kegyelméből jön le fentről?

V: Amikor leereszkednek, az a lélek törekvése és az Anya Kegyelme miatt van.

 

K: Mi az igazi jele, hogy az egyenlő elbírálás megszilárdult a természetben? Az, hogy minden kívülről vagy belülről jövő zavart tökéletes higgadtsággal fogadunk, és anélkül, hogy bármit tennénk annak megjavítására?

V: Az, hogy szembe nézzünk vele, anélkül, hogy megzavarna, és higgadtan utasítsuk el. Az, hogy megpróbáljuk-e kijavítani vagy sem, nem számít. Azonban amikor teszünk ellene, akkor higgadtan, harag, felindultság, bánat vagy bármely más zavaró folyamat nélkül kell azt tennünk.

 

K: Amikor az ember elérte a szamatát vagy egyenlő elbírálást, mondhatjuk, hogy ego nélküli?

V: A szamatá nem az ego hiányát jelenti, hanem a vágy és kötődés hiányát. Az ego-érzet lehet, hogy megszűnik, és lehet, hogy megmarad egy kifinomult vagy éppen tömör formában – ez a személytől függ.

 

K: Az Isteni leereszkedése a Béke, Tisztaság és Csend leereszkedését jelenti?

V: Ez az Isteni leereszkedés része, nem annak teljessége.

 

K: Úgy látom, hogy amikor a Béke lejött a lényembe, egy magasabb Erőnek a működése van benne. Ez az Erő más, mint a Béke ereje?

V: A béke a feltétele az Erő megfelelő játékának. Az Erő és a Béke az Isteni két különböző energiája.

 

K: Hogyan lehet fejleszteni az Isteni Erő befogadásának a képességét?

V: Az elme nyugalma az első követelmény – ami a többit illeti, az a törekvés és az abhjász.

 

K: Mi a nyugodt elme pontos jelentése? Azt jelenti, hogy az elmében egyáltalán nem lesz gondolat?

V: Nem. Nem kell, hogy semmi gondolat se legyen. Amikor nincs gondolat, az a csend. De az elme, úgy mondják, akkor nyugodt, amikor lehet, hogy áthaladnak rajta gondolatok, érzések, stb., de ez nem zavarja meg. Úgy érzi, hogy a gondolatok nem a sajátjai; talán észreveszi őket, de semmi nem kelt benne zavart.

 

K: Mi a valódi jelentése az aktivitásnak és a passzivitásnak a szadhanában?

V: Aktivitás a törekvésben, Tapaszjában, a helytelen erők elutasításában; passzivitás az igazi működés, az Anya Erejének működése iránt a helyes dolgok a szadhanában.

 

 Sri Aurobindo: Elements of Yoga

Submit a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.