A Jóga Alapismeretei – VIII. A Pszichikai Megnyílás

Print Friendly, PDF & Email

Előző rész
Folytatás

K: A “Beszélgetések”-ben az Anya egy tűzről beszél, amely a szív mély nyugalmában ég. Ez a tűz a pszichikai lény?
A: Egy tűz nem egy lény — ez a pszichikai tűz, a törekvésnek egy intenzív állapota.

K: Hol helyezkedik el a pszichikai lény?
A: Mélyen bent a szív központ mögött.

K: Az Anya néha azt mondja, hogy ennek vagy annak a személynek a pszichikai lénye jó. De nem úgy van, hogy a pszichikai lény mindenkiben az Isteninek egy része, és ezért mindig jó? Miért tesz akkor különbséget az Anya az egyes esetekben?
A: A pszichikai lény fejlődik — egyesekben elég erős, hogy könnyedén legyőzze a mentális és vitális ellenállást, másokban kevésbé fejlett, és több nehézsége van.

K: A Jóga képessége először nem a pszichikain keresztül jön, és ezután idéz elő gyors változást az elmében?
A: Nem szükségszerűen. A legtöbb ember az elmében munkálkodó képességgel kezdi — csak ha az elme és a vitális korábban bizonyos fokú változáson megy keresztül, akkor kész a pszichikai lény előtérbe jönni.

K: Ki tudja nyilvánítani a pszichikai lény önmagát közvetlenül, a mentális, vitális és fizikai lények segítsége nélkül?
A: Az elme, élet és test a megnyilvánulás eszközei. Természetesen a pszichikai belsőleg vagy a saját síkján ki tud nyilvánítani dolgokat, de a fizikai síkon történő megnyilvánuláshoz más részek közbenjárására van szükség.

K: Nem lehetséges a pszichikai lényt előtérbe hozni az elme és vitális megváltoztatása nélkül?
A: Nem. Ha változatlanok, akkor megakadályozzák, hogy a pszichikai előtérbe jöjjön.

K: Mi a különbség a spirituális (szellemi) és pszichikai tudat között?
A: A Szellem az elme feletti tudat, az Átman vagy Én, amely állandóan egységben van az Istenivel — a spirituális tudat az, amely mindig összhangban vagy legalábbis kapcsolatban van az Istenivel.
A pszichikai egy az Istenitől jövő szikra, amely minden dologban ott van, és ahogy az egyén fejlődik, az növekszik benne, és a pszichikus lényként, a lélekként nyilvánul meg benne, amely állandóan az Istenit és az Igazságot keresi, és az Isteninek és az Igazságnak válaszol, amikor csak és ahol csak találkozik vele.

K: Mi a különbség az Isteni és a Szellem között?
A: Az Isteni mindenhol ott van, még a Tudatlanságban is. Az nem csak a Szellem, hanem az elmében, életben és testben is ott van. Ami az elme, élet és test mögött áll, az a Szellem.

K: Sok pszichikai sík létezik?
A: Nem, csak egy van.

K: Felül tud kerekedni természete alapvető nehézségein az a személy, akinek a pszichikai lénye nem elég fejlett?
A: Nem, saját erejéből nem; de az őt támogató Isteni Kegyelemmel igen.

K: Igaz, hogy ha a pszichikai lény előtérbe jön, akkor az összes kétséget és nehézséget gyorsan le lehet  küzdeni?
A: Igen.

K: Hogyan hozzuk előtérbe a pszichikai lényt? A helytelen folyamatok elkerülésével el lehet ezt érni?
A: Ez a negatív módszer; a pozitív módszer az Isteninek való engedelmesség, odaadás, önátadás.

K: A pszichikai lényt előtérbe tudjuk hozni, és állandóan ott tartani, ha a fizikai tudatot képlékennyé tesszük?
A: Nem, az inkább a spirituális és pszichikai fejlődés eredménye, amely hatással van a test tudatra.

K: Mostanában nagyon intenzíven érzek egy szomorúságot, amitől folynak a könnyek a szememből. Nincs benne nyugtalanság vagy zavar, inkább a nyugalomnak és tisztaságnak az érzése van jelen, és egy mély komolyság ezzel kapcsolatban. Ezt hívják pszichikai szomorúságnak?
A: Igen, van egy ilyen fajta pszichikai szomorúság — de a pszichikai könnyek nem kell, hogy bánatosak legyenek, vannak a meghatottságnak és az örömnek is könnyei.

Sri Aurobindo: Elements of Yoga

Submit a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .