A mentális lény kifejlődésének folyamata

Print Friendly

… bár az ember igazán még nem hallotta meg és értette meg a bölcsek tanítását, hogy „ismerd meg önmagad”, de elfogadta a gondolkodó üzenetét, hogy „taníttasd önmagad”, és ami még fontosabb, megértette, hogy a tanultság birtoklása kötelezi őt arra, hogy átadja a tudását másoknak. Az általános oktatás szükségének ideája azt jelenteti, hogy az emberi faj elismerte: az elme, nem pedig az élet és test az ember, és hogy az elme kiaknázása nélkül nem birtokolja igaz emberi mivoltát. Az oktatás ideája még mindig elsősorban az intelligencia és a mentális képesség és a világ meg a dolgok tudásának oktatását jelenti, másodsorban azonban az erkölcsi nevelésnek, valamint, bár eddig még nagyon tökéletlenül, az esztétikai képességek kifejlesztésének oktatását is. A civilizált emberiséget jelenleg uraló elgondolás az erkölcsileg kinevelt, intelligens gondolkodó lényről szól, aki ösztöneit és érzelmeit az akarata és értelme által kontrollálja, akit megismertettek mindazzal, amit tudnia kell a világról és saját múltjáról, aki e tudás által intelligensen képes megszervezni társadalmi és gazdasági életét, helyesen szabályozni testi szokásait és fizikai lényét. Ez lényegében visszatérés a régi hellén ideálhoz, és annak egy nagyobb szabású kibontakozása – nagyobb hangsúlyt helyezve a képességre és a hasznosságra, és egy nagyon mérsékeltet a szépségre és kifinomultságra. Feltételezhetjük azonban, hogy ez csak egy múló periódus; az elveszített alkotóelemek feltétlenül visszaszerzik jelentőségüket, mihelyst áthaladunk a modern fejlődés kommerciális korszakán, és ezzel a visszaszerzéssel – amely még nincs kilátásban, de elkerülhetetlenül bekövetkezik – rendelkezni fogunk minden célravezető alkotóelemmel az ember, mint mentális lény kifejlődéséhez.

Sri Aurobindo: Az Emberi Fejlődés Ciklusa / The Human Cycle

00916_bb

Submit a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.