A MŰVELŐDÉS ÁLTALÁNOSSÁ TÉTELÉNEK FONTOSSÁGA

Print Friendly, PDF & Email

A régi hellén vagy görög-római civilizáció – más okok közt – amiatt semmisült meg, mert saját társadalmában csak tökéletlenül tette általánossá a művelődést, és mert olyan emberek hatalmas tömegei vették körül, akik még az elme barbár szokásaival rendelkeztek. Egy civilizáció soha nem lehet biztonságban egészen addig, amíg – a művelt mentalitást egy csekély számú kisebbségre korlátozva – a tudatlanságnak, a sokaságnak, a proletariátusnak egy irtózatosan nagy tömegét táplálja kebelén. A tudásnak vagy ki kell terjesztenie önmagát fentről, vagy mindig ki lesz téve annak a veszélynek, hogy lentről a tudatlan éjszaka elárasztja. Nyilván még inkább veszélyben van, ha megengedi, hogy emberek roppant nagy sokasága létezzen határain kívül, akiket fénye nem világosított fel, akiket áthat a barbárság természetes életereje, akik bármely pillanatban meg tudják szerezni a civilizáltak fizikai fegyvereit, anélkül, hogy a kultúrájuk által átesnének egy intellektuális átalakuláson. A görög-római kultúra belülről és kívülről semmisült meg, kívülről a germán barbárság áradata miatt, belülről vitalitásának elvesztése miatt. A proletariátusnak megadott bizonyos mértékű kényelmet és szórakozást, de nem emelte fel azt az ő világosságába. Amikor a fény elérkezett a tömegekhez, az kívülről jött, a keresztény vallás formájában, amely a régi kultúra ellenségeként érkezett meg. A szegényekhez, elnyomottakhoz és tudatlanokhoz fordulva megkísérelte a lelket és az erkölcsi lényt meghódítani, de a gondolkodó elmével keveset vagy egyáltalán semmit nem törődött, megelégedve, hogy annak sötétségben kell maradnia, ha a szívet rá lehet bírni, hogy megérezze a vallásos igazságot. Amikor a barbárok elfoglalták a Nyugati világot, a kereszténység ugyanúgy megelégedett azzal, hogy kereszténységre térítse őket, de hivatásának nem tette részévé, hogy intellektualizája őket. A keresztény klerikalizmus és szerzetesi rendszer – még az intelligencia szabad működésére is gyanakodva – anti-intellektuálissá vált, és az arabokra maradt, hogy visszahozzák a tudományos és filozófiai tudás kezdeteit a fél-barbár kereszténységbe, és a Reneszánsz fél-pogány szellemére valamint a vallás és tudomány közti hosszú küzdelemre, hogy betetőzze a szabad intellektuális kultúra visszatértét Európa újból kiemelkedő elméjében. A tudásnak agresszívnek kell lennie ha életben akar maradni, és állandósítani akarja önmagát; ha akár alatta, akár körülötte meghagyunk egy széleskörű tudatlanságot; azzal egy barbár visszaesés folytonos veszélyének tesszük ki az emberiséget.

– Sri Aurobindo: Az Emberi Fejlődés Ciklusa / The Human Cycle

00888_b

13 hozzászólás

  1. Kepes József
    nov 25, 2016

    Nagyon fontos lenne tisztázni, hogy pontosan mit ért Sri Aurobindo művelt mentalitás és tudás alatt.
    „Nyilván még inkább veszélyben van, ha megengedi, hogy emberek roppant nagy sokasága létezzen határain kívül, akiket fénye nem világosított fel, akiket áthat a barbárság természetes életereje, akik bármely pillanatban meg tudják szerezni a civilizáltak fizikai fegyvereit, anélkül, hogy a kultúrájuk által átesnének egy intellektuális átalakuláson. ” Szerintem sajnos ez a század és a ma körülöttünk történő események is mutatják, hogy az intellektuális tudás önmagában nem sokat ér, ha azt a spiritualitás nem világítja meg.
    Ahogy több korábbi bejegyzésben is olvashattuk,
    „…A civilizált emberiséget jelenleg uraló elgondolás az erkölcsileg kinevelt, intelligens gondolkodó lényről szól, aki ösztöneit és érzelmeit az akarata és értelme által kontrollálja…”
    A történelem azt mutatja, hogy a szív által nem uralt intelligencia, az ész nem alkalmas az életvezetésre és a társadalom felépítésére sem és az értelem az ösztönöket alig-alig tudja kordában tartani.
    Természetesen elismerem, hogy még mindig talán jobb, ha a tömegek általános műveltsége, erkölcsi, művészeti ismeretei minél magasabbak.

    • Dambholi
      nov 26, 2016

      Érdemes elolvasni a könyv első fejezeteit, amik magyarul is fent vannak a honlapon. Nagyon jól le van írva, hogyan kövült meg és lett szokásszerűvé, konvencionálissá az emberiség ideálisnak tekinthető szimbolikus korszaka. Az Igazság már nem volt élő, hanem hogy úgy mondjam mumifikálódott, és az emberek szokásból végezték, és anélkül, hogy igazán megértették volna, a korábbi vallási rítusokat, imádatot, stb. Az evolúció a racionalitás előtérbe kerülésével ezt a kövületet akarta szétzúzni. Emiatt jött az ateizmus és a materializmus, és ez volt az egész haszna. Persze, az a veszély is fennállt, hogy az egész spirituális Igazságtól is elfordul az emberiség. de az sem történt volna meg tartósan.
      A racionalizmus, a logikus gondolkodás, az intellektus, az erkölcs és esztétika előtérbe kerülése, és az oktatás révén a tömeges elterjedése tulajdonképpen a művelt mentalitás és tudás terjedése. És nagyon szépen ki van fejtve, hogy ez miért volt nemcsak hasznos, hanem elengedhetetlen is az emberiség fejlődésében. És ahogy látjuk ez a művelt mentalitás (vagy mondhatnánk művelt mentális, értelmi beállítottság) még nincsen azon a szinten, ami kívánatos.
      Másik oldalon teljesen igazad van, hogy az intellektus nem fogja megoldani az ember végső problémáit. Annál nagyobb képesség kifejlődésére és elterjedésére van szükség, de ez a terjedés, amit most is tapasztalhatunk, nem kell, hogy ezt a művelt intellektust száműzze, ahogy a kereszténység gondolta, amikor felváltotta a görög-római elit intellektualizmust.
      A fejezet folytatásában nagyon eredeti módon kifejti majd Sri Aurobindo, hogy mik voltak a nem kis hátrányai ennek a „mentálisságnak”. Ezt is majd felrakom, és jobban összeáll az integrált mondanivalója.
      Egyébként nála nagyon jól jelenik meg, hogy mindent nagyon sok szempontból elemez és lát át. Látja, hogy az emberiség nagy folyamatainak, miért is kellett bekövetkezniük, az előnyeit és hátrányait is leírja. Ebből az integráltnak nevezhető szemléletmódból sokat tanulhatunk.

      • Kepes József
        nov 27, 2016

        Igen elolvastam pár egyéb linket, világosabb kicsit, mire gondolhat Sri Aurobindo a nevelés alatt.
        Kérdés, hogy ezt a nevelést hol és hogyan lehet megvalósítani. A tudást igazán megvalósult spirituális mesterek tudják átadni, nekik bár nagy a hatásuk, kevesen vannak egyszerre a földön. A könyvekből ‘szerzett’ tudás pedig nagyon hézagos, bizonytalan. Az is érezhető persze, hogy az isteni Erő sokféleképpen emberi értelem által nem átlátható módon működik és ha a szuprementális értelem megjelent a földi létben terjedni fog.

      • Dambholi
        dec 3, 2016

        Próbálok majd még fordítani a nevelési módszerről.
        A világ talán haladni fog ebbe az irányban, ezeket a módszereket elvileg tömeges szinten is lehetne alkalmazni, ha egy úttörő ország sikeres példát mutat ebben.

        A Mesterek által átadott tudás más, ott már a végső Igazság realizálása a tét. Bár nagy előny, ha fizikai testben is találkozhatunk ilyen Mesterrel, de ők a mi világunkon túlról is tudnak segíteni.
        De ahogy írod, a Sri Aurobindo által lehozott szupramentális tudat meggyökeresedése és terjedése lesz a visszafordíthatatlan fordulópont az emberiségnek ebben a kollektív fejlődésében.

  2. Kepes József
    nov 25, 2016

    Nagyon érdekes lenne minél többet tudni arról, hogy az Aurobindo asramban hogyan folyt az élet, az ottaniak oktatása. Mert ez közelebb vinne Sri Aurobindo művelődés és tudás fogalmához a gyakorlati életen keresztül.

    • hibiscus
      nov 26, 2016

      Így van, és én még azt is szeretném tudni, hogyan sikerült ilyen szép avartárképet beállítanod. Nagyon bennfentes lehetsz itt. 🙂

      • Kepes József
        nov 27, 2016

        A kis kép nagyon egy részlet egy nagyobb műből és különleges nekem, de hasonló rajzokat és képeket láthatsz a http://daily.srichinmoyart.com/ oldalon, valamint ha nem vagyok szerénytelen, a blogomon is.
        A kép alkotója Sri Chinmoy.
        Az avatár kifejezést érdekes éppen ezen az oldalon ebben a jelentésben használni. 😉

        • hibiscus
          nov 27, 2016

          Az „Avatár” tudtommal szó és nem kifejezés. Ezen az oldalon nagy „A”-val. 🙂
          Az érdekelne, hogyan került erre az oldalra a kép. Én is szeretnék mondjuk egy hibiscust, de nem tudom hogyan kell itt feltenni.

          • Kepes József
            nov 27, 2016

            jelentkezz be a WordPress.com -ra, akkor ez a kép minden wordperess alapú (nagyon sok) honlapon megjelenik

        • hibiscus
          nov 27, 2016

          Közben rájöttem az oldal forrásából, köszi, tök jó! 🙂

    • Dambholi
      nov 26, 2016

      A képzésre nagy gondot fordítottak Sri Aurobindo és az Anya is sokat írt ezzel kapcsolatban.
      Itt is egy integrált nevelésben gondolkodtak, aminek a fizikai, vitális, mentális valamint pszichés és spirituális képességek fejlesztése és tökéletesítése képezte a részét.
      Az Anya írásait ezzel kapcsolatban itt olvashatjuk:
      http://anya.supramental.hu/hu/nevelesrol

      Köszönet érte Csáki Györgynek, aki a honlapot szerkeszti. 🙂

      Én is majd próbálok felrakni Sri Aurobindo idézeteket a nevelésről.

  3. Patmossy János
    nov 28, 2016

    Nem hagyhatom ki a témában. Magyarországon az Emberi Fejlődés ide jutott az írás megjelenése után eltelt 100 évben.

    „A kormány meggyőződése szerint a legtöbb, amit egy diáknak adni lehet, hogy jó keresztényt, illetve keresztyént és jó magyart nevelnek belőle. Úgy fogalmazott: ‘ami ezen túl van, az vitatható, megkérdőjelezhető’, és nem tudni, kiállja-e a következő évszázadok próbáját. A kabinet ehhez a nevelési elvhez remél szövetségest a történelmi egyházakban, ennek rendeli alá az új nemzeti alaptantervet és a magyar oktatáspolitika megszervezését – szögezte le Lázár János.”

  4. jozsef.kepes
    nov 28, 2016

    Most találtam hibiscus ajánlásában egy Sri Aurobindo mondatot ami a témánkhoz is kapcsolódhat:

    „…És mégis, annak nem egy gyermeke mondta, hogy az Avatár soha nem kívánt inkarnálódni egy nő testében, mert nincs helyes gondolkodású Hindu aki felismeri őt! Szerencsére, az Istenit nem befolyásolta egy ilyen szűk szektás szellem, vagy mozgatták ily kicsinyes szempontok. És ha úgy tetszik neki, hogy egy földi testben megnyilvánuljon, nagyon keveset törődik azzal, vajon felismerik-e vagy sem az emberek. Egyébként úgy tűnik, hogy minden inkarnációjában előnyben részesítette a gyermekeket és az egyszerű lelkeket a tanultakkal szemben… az idézet innen: http://anya.supramental.hu/hu/anya-nevelesrol-education/no-problemaja)”

    Előnyben részesítette az egyszerű lelkeket a tanultakkal szemben.

    Mintha a megszerezhető ‘földi’ tudás eltávolítana, vagy legalábbis nem segítene az isteni megértésben, felismerésében. Talán mert ez a tudás az értelem tudása, szemben a szív tudásával.

Hozzászólás a(z) jozsef.kepes bejegyzéshez Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .