A Nagy Francia Forradalom (1)

Print Friendly, PDF & Email

A Nagy Francia Forradalom nagysága nem abban van, amit véghezvitt, hanem abban, amit gondolt, és ami volt. Működése főképp romboló volt. Sok dolgot előkészített, de semminek sem rakta le az alapját. Még Napóleon konstruktív tevékenysége is csak egy félkész házat épített, amelyben megpihenhettek 1789. ideái, amíg nem áll készen a világ, hogy jobban megértse, valóban végrehajtsa őket. Maguk az ideák nem voltak újak; léteztek a Kereszténységben, és a Kereszténység előtt a Buddhizmusban; de 1789-ben először váltak ki az Egyházból és a Könyvből, és megkísérelték újjáalakítani az államhatalmat és a társadalmat. Sikertelen kísérlet volt, de még a kudarc is átalakította Európa képét. És ez a következmény elsősorban annak az erőnek, lelkesedésnek, őszinteségnek volt köszönhető, amellyel az emberek rávetették magukat az ideára, és annak az alaposságnak, amellyel megkísérelték alkalmazni. A kudarc oka a tudás elégtelensége volt, a képzelet mértéktelensége. Az alapvető eszmék, a mintaképek, a bevezetendő dolgok ismertek voltak; de az elképzelésekről a gyakorlatban semmilyen tapasztalat nem állt rendelkezésre. Egészen addig az európai társadalmat nem a szabadság hatotta át, hanem a leigázottság és az elnyomás; nem az egyenlőség, hanem az egyenlőtlenség; nem a testvériség, hanem az önző erő és erőszak. A világ nem állt készen, és még most sem áll készen a teljes körű alkalmazásra. Ez az emberiség célja, és mi még messze vagyunk a céltól. Viszont elérkezett az idő egy megközelítés megpróbálására. És az első szükséglet a testvériség fegyelme, a testvériség megszervezése; mert a testvéri együttérzés szelleme és viselkedésmódja nélkül sem a szabadság, sem az egyenlőség nem maradhat fenn csak egy rövid időszakra. A franciák nem tudtak erről a gyakorlati alapelvről; a szabadságot tették meg az alapeszmének, a testvériséget felépítménynek – a háromszöget a csúcsára alapozták. Mert a képzeletükben a görög és római dominancia következtében teljesen áthatotta őket a szabadság eszméje, és csak formálisan tették magukévá a testvériség keresztény és ázsiai alapelvét. A saját tudásuknak megfelelően építkeztek, de a háromszöget meg kell először fordítani, hogy véglegesen megálljon.

Sri Aurobindo: Historical Impressions: The French Revolution

nagy francia forradalom 2

2 hozzászólás

  1. hibiscus
    jan 9, 2016

    Szuper! Izgatottan várom a folytatást és a korábbi Napóleonról szóló rész folytatását is.

  2. Dambholi
    jan 21, 2016

    Örülök, hogy tetszik. 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. A Nagy Francia Forradalom (2) | Sri Aurobindo - […] előző rész […]

Hozzászólás a(z) hibiscus bejegyzéshez Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .