A tudat egy dinamikus és teremtő energia
A tudat, tapasztalatom szerint, nem egy olyan jelenség, amely a személyiségnek a Természet erőire adott reakcióitól függ, és amely nem több ezeknek a reakcióknak az észlelésénél és értelmezésénél. Ha ez így volna, akkor amikor a személyiség csendessé és mozdulatlanná válik, és nem mutat reakciót, mivel nem lenne észlelés vagy értelmező tevékenység, ezért nem lenne tudat sem. Ez ellentmond a jóga egyes alapvető tapasztalatainak, pl. a csendes és mozdulatlan tudatnak, amely végtelenül kiterjedt, személyiségtől nem függő, hanem személytelen és egyetemes, a kapcsolatokat nem észlelő és értelmező, hanem mozdulatlanul ön-tudatos, a visszahatásoktól nem függő, hanem önmagában állandó, még ha semmilyen reakció sem történik. Maga a szubjektív személyiség is csak a tudat egy képződménye, amely nem az ideiglenesen megnyilvánult személyiség aktivitásában, hanem a lényünkben, az Énben vagy a Purusában elválaszthatatlanul benne rejlő képesség.
A tudat a létezésben elválaszthatatlanul benne rejlő valóság. Még ha a felszínen nincs is működésben, hanem csendes és mozdulatlan, akkor is jelen van; még ha látszólag a felszínen láthatatlan, a külső dolgokra nem reagáló vagy azok számára nem érzékelhető, hanem magába vonult és belül vagy aktív vagy inaktív, akkor is jelen van; még akkor is, amikor számunkra teljesen jelen nem lévőnek, a lény pedig véleményünk szerint eszméletlennek és élettelennek tűnik, akkor is jelen van.
A tudat nem csak a magunkról és a dolgokról való tudomás képessége, a tudat egy dinamikus és teremtő energia is, vagy rendelkezik ezzel az energiával. Meg tudja határozni a saját reakcióit, vagy tartózkodni tud a reakcióktól; nem csak válaszolni tud erőkre, hanem erőket tud teremteni vagy kibocsátani magából. A tudat Csit, de Csit Sakti is.
A tudatot általában az elmével azonosítják, a mentális tudat azonban csak az emberi tartomány, amely nem meríti ki jobban a tudat összes lehetséges tartományát, mint ahogy a látás kimeríti a színek teljes skáláját, vagy a hallás a hang teljes skáláját — mert sok van fölötte és alatta, ami az embernek nem látható vagy nem hallható. Tehát vannak a tudatnak az emberi tudat tartománya feletti és alatti tartományai, amelyekkel a közönséges embernek nincsen kapcsolata, és ezek tudattalannak – szupramentális vagy értelem feletti, illetve szubmentális, értelem alatti tartományoknak – tűnnek.
Sri Aurobindo: Levelek a Jógáról I.
Lényünk síkjai és részei
Összeraktam csak úgy sebtében egy ilyen tájékoztató lapot:
satprem.erda.hu
Most készül magyarul Satprem-től a:
SRI AUROBINDO or THE ADVENTURE OF CONSCIOUSNESS
Hivatkozik benne többek közt a fenti részlet utolsó bekezdésére is.