Aforizmák 122-130.

Print Friendly, PDF & Email

122. Ha nem akarsz a Vélemény játékszere lenni, akkor először vizsgáld meg, milyen szempontból igaz az elgondolásod, majd tanulmányozd, milyen szempontból igaz annak az ellenkezője és ellentéte; végül fedezd fel ezen különbségek okát és Isten harmóniájának a kulcsát.

123. Egy vélemény sem nem igaz, sem nem hamis, hanem csak hasznos az élethez vagy haszontalan; mert a vélemény az Idő teremtménye, és idővel elveszíti a hatását és értékét. Emelkedj a vélemény fölé, és keress örökérvényű bölcsességet.

124. Használd fel a véleményt az élethez, de ne hagyd, hogy kötelékével megbéklyózzon.

125. Minden törvény, bármennyire átfogó vagy zsarnoki is legyen az, találkozik valahol egy ellentétes törvénnyel, amellyel a működése ellenőrizhető, módosítható, hatályon kívül helyezhető vagy megkerülhető.

126. A Természet leginkább kötelező érvényű Törvénye csak egy rögzített folyamat, amelyet a Természet Ura alkotott és használ folyamatosan; a Szellem hozta létre ezt a Törvényt, és a Szellem tudja meghaladni, nekünk azonban először a börtönünk kapuit kell megnyitnunk, és meg kell tanulnunk kevésbé a Természetben élnünk, mint a Szellemben.

127. A Törvény egy folyamat vagy egy képlet; de a lélek használja a folyamatokat, és haladja meg a képleteket.

128. Élj a Természet szerint, szól a Nyugat vezérelve; de melyik természet szerint, a test természete vagy annak a természete szerint, ami meghaladja a testet? Először ezt kell eldöntenünk.

129. Ó, halhatatlanság fia, ne a Természet szerint élj, hanem Isten szerint; és és kényszerítsd a Természetet is, hogy a benned lévő istenség szerint éljen.

130. A Sors Isten Téren és Időn kívüli előre tudása mindannak, ami még történik Térben és  Időben; amit Ő előre lát. A Képesség és a Szükségszerűség az erők összeütközése által alakul ki.

Sri Aurobindo: Thoughts and Aphorisms

7 hozzászólás

  1. Csáki György
    nov 18, 2012

    Fantasztikus, hogy ezeket az aforizmákat már két fordítótól is olvashatom! 🙂

    http://aurobindo.hu/aforizmak/#comment-114

    • Dambholi
      nov 18, 2012

      Ó! Azt hittem 121-nél tartunk…

  2. Csáki György
    nov 21, 2012

    Anya véleménye a véleményekről: (122.-124.) 🙂

    Próbáltam rájönni, milyen módon hasznosak a vélemények… Sri Aurobindo azt mondja, hogy vagy “hasznosak, vagy haszontalanok” – milyen módon tud egy vélemény hasznos lenni?

    Pillanatnyilag segítik a cselekedeteket.

    Nem, pontosan ezt helytelenítem; az emberek a véleményeik szerint cselekednek és ez semmit nem ér.

    Talán csak ennyi telik tőlük!

    Akkor mondhatnánk, hogy ez egy kisegítő megoldás.

    Leveleket kapok emberektől akik akarnak, vagy nem akarnak megtenni dolgokat, és azt mondják „Az a véleményem, hogy ez igaz ez pedig nem.” És mindig, százból több, mint kilencven kilencszer, ez hamis butaság.

    Az ember nagyon tisztán érzi, – végül, ez látható – hogy az ellentétes véleménynek ugyanakkora értéke van, és ez csupán hozzáállás kérdése, ennyi. És természetesen mindig belekeverednek az egó kívánságai; azt kívánod, hogy a dolgok így legyenek, így a véleményed az, hogy a dolgok így vannak.

  3. Csáki György
    nov 22, 2012

    Anya a 125. és 126. ról:

    Nincs a természetnek olyan törvénye amit nem lehet legyőzni, és megváltoztatni, ha hiszünk abba, hogy mindent az Úr irányít, és hogy lehetséges közvetlen kapcsolatba kerülnünk vele, ha tudjuk hogyan lehet megszökni az ősi szokások börtönéből, és átadni magunkat fenntartások nélkül az Ő akaratának.

    Igazából semmi sincs rögzítve, minden állandó változásban van; és ez a növekvő átalakulás lépésről lépésre elvezeti ezt a tudattalan és halandó teremtést az Úr örök és mindenható tudatosságához.

    1969. augusztus 3.

  4. Csáki György
    nov 22, 2012

    Anya a 127. aforizmáról:

    A természet törvényei csak addig kényszerítőek a fizikai természetre, amíg ez a természet a pszichikai lény (a lélek) hatása alá nem kerül; mivel a pszichikai lény birtokolja az isteni erőt, amely az összes folyamatot és szabályt felhasználhatja saját céljaira, és saját akarata szerint átalakíthatja azokat.

    1969. augusztus 5.

  5. Csáki György
    nov 23, 2012

    Anya a 128. és 129. aforizmáról:

    Mit ért it Sri Aurobindo azon, hogy „a természet, amely meghaladja a testet”?

    A természet, amely meghaladja a testet, az a természet, amely tovább él a test eltűnése után is; az a pszichikai természet halhatatlan és isteni lényegében. A pszichikai lény képes tudatában lenni a középpontjában lévő Isteninek, és tudatosan egyesül vele.

    1969. augusztus 7.

  6. Csáki György
    nov 24, 2012

    Anya a 130. aforizmáról:

    Ha minden előre látott, mi a szerepe az emberi törekvésnek és erőfeszítésnek?

    Minden egyes területen (fizikai, vitális és mentális) minden előre látott; de egy magasabb terület (felettesértelem és ezen túl a Jnana) behatolása bevezet egy másik determinizmust az eseményekbe, és képes megváltoztatni a dolgok menetét. Ez az, amit a törekvés képes elérni. Ami az emberi erőfeszítést illeti, ez az egyik olyan dolog, amely meghatározott az erők teljes játékában, és a szerepe előrelátott abban.

    1969. augusztus 5

Hozzászólás a(z) Dambholi bejegyzéshez Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .