Aforizmák 211-250.

Print Friendly, PDF & Email

211. A költők a halált és a külső csapásokat dicsőítik; de a lélek kudarcai az egyedüli tragédiák, és az ember diadalmas emelkedése Isten felé az egyedüli hősköltemény.

212. A szív és a test tragédiái: gyermekek sírása kicsiny fájdalmaik és eltört játékaik miatt. Magadban mosolyogj, de vigasztald a gyermekeket; ha tudsz, vegyél részt a színdarabjukban.

213. “Mindig van valami rendellenes és excentrikus a zseniális emberekben.” És miért ne legyen? A zseniális képesség maga rendellenesen keletkezik, és kívül található az ember megszokott középpontján.

214. A zseni a Természet első kísérlete, hogy az emberi öntőformájából kiszabadítsa a bebörtönzött istent; a folyamat során az öntőformának szenvednie kell. Elképesztő, hogy olyan kevés számúak és jelentéktelenek a hasadások.

215. A Természet olykor felbőszül a saját ellenállásán, majd sérülést okoz az agynak, hogy kiszabadítsa a sugalmazást; mert ebben a törekvésében az átlagos materiális agy egyensúlyi helyzete a legfőbb ellenfele. Hagyd ki az effajta elmebajt, és nyerj a sugalmazásuk által.

216. Ki bírja elviselni Kálit, ahogy bezúdul a rendszerbe ádáz erejével és lángoló istenségével? Csak az az ember, akit Krisna már hatalmába kerített.

217. Ne gyűlöld az elnyomót, mert ha erős, akkor a gyűlöleted megnöveli az ellenállása erejét; ha gyenge, akkor a gyűlöleted szükségtelen volt.

218. A gyűlölet az erő kardja, de mindig két éle van. Olyan, mint a régi mágusok Kritjája, amely, ha csalódást okozott neki az áldozata, felbőszülve visszatért, hogy felfalja, aki küldte őt.

219. Szeresd Istent az ellenfeledben, még ha kezet is emelsz rá; így egyikőtök osztályrésze sem lesz a pokol.

220. Az emberek ellenségekről beszélnek, de hol vannak ők? Csak az egyik vagy a másik csapat birkózóit látom az univerzum nagy arénájában.

221. A szent és az angyal nem az egyedüli istenségek; csodáld a Titánt és a Gigászt is.

222. A régi írások a Titánokat az idősebb isteneknek hívják. Még mindig azok; és egyik isten sem teljesen isteni, ha nincs benne elrejtve egy Titán is.

223. Ha nem lehetek Ráma, akkor lennék Rávana; mert ő Visnu sötét oldala.

224. Hozz áldozatot, hozz áldozatot, mindig hozz áldozatot, de Istenért és az emberiségért, ne az áldozat kedvéért.

225. Az önzés megöli a lelket; ezért semmisítsd meg. De vigyázz, hogy az altruizmusod ne ölje meg mások lelkét.

226.Az esetek legnagyobb részében, az altruizmus csak az önzés legszélsőségesebb formája.

227. Az, aki nem öl, amikor Isten azt parancsolja, beláthatatlan pusztítást visz véghez a világban.

228. Tiszteld az emberi életet, amíg tudod; de tiszteld jobban az emberiség életét.

229. Az emberek leküzdhetetlen haragból, gyűlöletből vagy bosszúból ölnek; a visszahatást most vagy a jövőben el fogják szenvedni; vagy önző célt szolgálva ölnek, hidegen; Isten nem fog megbocsátani nekik. Ha ölsz, a lelked először ismerje fel valóságként a halált, és lássa meg Istent a lesújtottban, a csapásban és a lesújtóban.

230. A bátorság és a szeretet az egyedüli nélkülözhetetlen erény; még ha az összes többi el is homályosul vagy álomba merül, ez a kettő meg fogja menteni lelkünk életét.

231. Egyedül az kicsinyesség és az önzés az a két bűn, amelyeket nehezen tudok megbocsátani; mégis egyedül ezek azok, amelyek szinte egyetemesek. Ezért ezeket sem szabad gyűlölni másokban, hanem magunkban kell őket megsemmisítenünk.

232. A nemesség és a nagylelkűség a lélek éteri égboltja; nélkülük az ember úgy néz ki, mint egy rovar egy sötétzárkában.

233. Erényeid ne olyanok legyenek, amelyeket az emberek dicsérnek és megjutalmaznak, hanem olyanok, amelyek hozzájárulnak a tökéletességedhez, és amelyeket Isten a természetedben megkövetel tőled.

234. Az altruizmus, kötelesség, család, haza, emberiség a lélek börtönei – amikor nem az eszközei.

235. Hazánk Isten az Anya; ne mondj róla rosszat, hacsak nem tudod azt szeretettel és gyengédséggel tenni.

236. Az emberek hűtlenek a hazájukhoz a saját hasznuk érdekében; mégis továbbra is azt gondolják, hogy joguk van elborzadni az anyagyilkosságtól.

237. Törd össze a múlt sablonjait, de tartsd meg sértetlenül az eredményeit és a szellemét, különben nincsen jövőd.

238. A forradalmak darabokra vagdalták a múltat, és egy üstbe vetették, de ami előbukkant az az egykori Aeson volt, egy új ábrázattal.

239. A világon csak fél tucat sikeres forradalom volt, és még ezek többsége is nagyon úgy nézett ki, mint egy bukás; az emberiség mégis a nagy és nemes bukások által halad előre.

240. Az ateizmus egy szükségszerű tiltakozás az Egyházak gonoszságával és a vallások szűklátókörűségével szemben. Isten kőként használja, hogy szétzúzza ezeket a beszennyezett kártyavárakat.

241. Mennyi gyűlöletet és ostobaságot sikerült az embereknek illően becsomagolniuk, és “Vallás” címkével ellátniuk.

242. Isten akkor vezet a legjobban, amikor leginkább megkísért, akkor szeret egészen, amikor kegyetlenül megbüntet, akkor segít tökéletesen, amikor erőszakosan szembeszáll veled.

243. Ha Isten nem vállalná magára azt a terhet, hogy megkísértse az embereket, a világ nagyon gyorsan elkárhozna.

244. Viseld el, hogy belül megkísértenek, azért hogy a küzdelemben kifáraszthasd a lefelé irányuló hajlamaidat.

245. Ha Istenre hagyod, hogy megtisztítson, akkor Ő ki fogja  fárasztani a gonoszt benned belsőleg; de ha ragaszkodsz ahhoz, hogy vezesd magad, akkor sok külső bűnbe és szenvedésbe fogsz kerülni.

246. Ne hívj mindent gonosznak, amit az emberek gonosznak hívnak, de csak azt vesd el, amit Isten elvetett; ne hívj mindent jónak, amit az emberek jónak hívnak, de csak azt fogadd el, amit Isten elfogadott.

247. Az embereknek a világban két fényforrása van: a kötelesség és az elv; de annak, aki átállt Isten oldalára, egyikre sincs szüksége, és felváltotta őket Isten akaratával. Ó te isteni eszköz, ha az emberek gyaláznak emiatt, ne törődj vele, hanem haladj tovább utadon, mint a szél vagy a nap, támogatást nyújtva és pusztítást hozva.

248. Nem azért tett Isten a sajátjává, hogy az emberek dicséretét begyűjtsd, hanem hogy félelmet nem ismerve teljesítsd a parancsait.

249. Isten színházaként fogadd el a világot; te légy a Színész maszkja, és hagyd, hogy rajtad keresztül játssza a szerepét. Ha az emberek dicsőítenek vagy kifütyülnek, tudd, hogy ők is maszkok, és a belül lévő Istent tekintsd egyedüli kritikusodnak és közönségednek.

250. Ha Krisna egyedül lenne az egyik oldalon, és a felfegyverezett és megszervezett világ a hadseregeivel és robbanó lövedékeivel és géppuskáival a másikon, akkor is részesítsd előnybe az isteni egyedüllétedet. Ne foglalkozz vele, ha a világ keresztülmegy a testeden, és robbanó lövedékei darabokra tépnek, és lovassága formátlan iszappá tapossa szét tagjaidat az út szélén; mert az elme mindig csalóka látszat és a test tetem. A burkolataitól megszabadult szellem kiterjed és diadalmaskodik.

Sri Aurobindo: Thoughts and Aphorisms

18 hozzászólás

  1. Mezei Dóra
    szept 18, 2013

    A 211. aforizmával kapcsolatban Anya ezeket mondta:

    Általában az embert nem az igazán tragikus dolog kínozza, vagyis, az, hogy nem sikerül megtalálnia a lelkét, és annak törvénye szerint élni.
    Igazság szerint csak az tényleg tragikus, ha az ember nem válik tudatossá saját lelkével, a szellemi lénnyel kapcsolatban, és nem teljesen az vezérli az életét.
    Meghalni azelőtt, hogy az ember megtalálta volna a lelkét, és annak törvénye szerint élt volna, ez az igazi kudarc.
    Az az igazán hősies, az az igazi dicsőség, ha valaki megtalálja az Istenit magában, és az Ő törvénye szerint él.

    1969. december 3.

  2. Mezei Dóra
    szept 18, 2013

    A 212. aforizmával kapcsolatban ezt mondta Anya:

    Az emberi tudat korlátoltsága az, ami tragédiákat okoz azokon az eseményeken kívül, amelyek az általános fejlődésben csupán mozdulatok az Isteni Tudatosságért. De még ha valaki látja is ezt, annak muszáj fenntartania a mély együttérzést azokkal szemben, akik még mindig a tudatlanság agóniájában élnek.

    1969. December 4.

  3. Mezei Dóra
    szept 19, 2013

    A 213. és 214. aforizmával kapcsolatban Anya ezeket mondta:

    Mihelyt az ember tudatossá válik az Istenivel kapcsolatban és egyesül Vele, határozottan rendellenes lesz a közönséges szemeknek, számára nem lesznek többé gyengeségek, melyek kiegészítik az emberi természetet.
    De szerencséjére magának a belső felismerésnek köszönhetően elhagyja a dicsekvést, mint szokást és ekképpen képes lesz elkerülni mások rosszindulatát.

    1969 December 5.

  4. Mezei Dóra
    szept 19, 2013

    A 215. aforizmával kapcsolatban ezt mondta Anya:

    Valóban bölcs dolog megnézni mindent a tökéletes bizalom csendes mosolyával. Mivel, jelenlegi tudatosságával az ember alig értheti meg a Legfelsőbb Úr céljait.

    1969. december 7.

  5. Mezei Dóra
    szept 22, 2013

    A 216. aforizmával kapcsolatban ezt mondta Anya:

    Ez egy elragadó és még inkább kifejező mód elmondani, hogy csak a tudatos Isteni Jelenlét képes uralni és legyőzni minden erőszakot.

    1969. december 8.

    • Csáki György
      szept 23, 2013
      • Dambholi
        szept 23, 2013

        A Kali-Juga (Kali-korszak)és a Kálí istennő nem tévesztendő össze! Az első Kali démonról kapta a nevét. Sri Aurobindo viszont Kálí istennőről beszél, aki bár nem azonos Mahakálival, de a tulajdonságairól az alapján kaphatunk képet [lásd. Sri Aurobindo: Az Anya]

  6. Mezei Dóra
    szept 23, 2013

    A 217. – 220. aforizmákkal kapcsolatban Anya ezt mondta:

    Mindez azért íródott, hogy ráébressze az emberiséget saját egységének értelmére. Amikor valaki tudatában lesz ennek az Egységnek, és amikor valaki az Istenit látja minden lényben, annak könnyű lesz úgy érezni, ahogyan Sri Aurobindo javasolja.

    1969. december 9.

  7. Mezei Dóra
    szept 23, 2013

    A 221. – 223. aforizmákkal kapcsolatban Anya ezeket mondta:

    Ez azt jelenti, hogy a kellemesség erő nélkül és a jóság hatalom nélkül hiányos, és képtelen az Istenit teljesen kifejezni.
    A Sri Aurobindo által használt kép fajtájának megfelelően azt mondhatnám, hogy az átalakított Asura jótékonysága és nagylelkűsége határtalanul hatékonyabb, mint egy ártatlan angyalé.

    1969. december 11.

  8. Mezei Dóra
    szept 24, 2013

    A 224. – 226. aforizmákkal kapcsolatban:

    Hogyan tudja az önzetlenség gyilkolni mások lelkét?

    Mások anyagi segítésével (önzetlenséggel), főleg ha ugyanabban az időben akarod nyakukba varrni saját nézőpontod, meg fogod ölni a lelküket, mert az erkölcsi és társadalmi szabályok nem helyettesíthetőek a belső törvénnyel, melyet muszáj mindenkinek a saját lelkéből kapnia.

    (1969. december 13.)

  9. Csáki György
    szept 24, 2013

    A 227. – 229. aforizmákkal kapcsolatban:

    Milyen körülmények között adja Isten a parancsot, hogy ölj?

    Ez egy olyan kérdés, amire nem tudok válaszolni, mert Isten soha nem kért meg, hogy öljek.

    1969. december 14.

  10. Mezei Dóra
    okt 2, 2013

    A 230. – 233. aforizmákkal kapcsolatban:

    Definiálni tudnád nekem a következő szavakat?

    1. Bátorság és szeretet
    2. Kicsinyesség és önzés
    3. Nemesség és nagylelkűség

    1. Bátorság a félelem minden formájának hiánya.

    2. Szeretet, mikor anélkül adunk, hogy bármit várnánk cserébe.

    3. A kicsinyesség egy gyengeség, amely tervel és számít, majd másoktól követeli azokat az erényeket, amelyeket önmaga nem birtokol.

    4. Önzés, mely saját magát állítja az univerzum központjába és azt akarja, hogy minden az ő elégedettségének megfelelően létezzen.

    5. A Nemesség visszautasít minden személyes számítást.

    6. Nagylelkűség, mely megtalálja saját elégedettségét mások elégedettségében.

    1969. december 15.

  11. Mezei Dóra
    okt 2, 2013

    A 234. – 236. aforizmákkal kapcsolatban:

    Hogyan tudnak az „önzetlenség, engedelmesség, család, haza, emberiség” a lélek igaz eszközeivé válni?

    A lélek az Istenit illeti, engedelmességgel tartozik neki és egyedül Őt szolgálja. Ha az Isteni azt parancsolja, hogy dolgozz a családért, a hazáért vagy az emberiségért, akkor az úgy van rendben és ezt kell tenni, bebörtönzés nélkül.

    Ha a parancs nem az Istenitől származik, akkor ezen dolgok szolgálata csupán engedelmeskedés a társadalmi és erkölcsi szokásoknak.

    1969. december 17.

  12. Mezei Dóra
    okt 2, 2013

    A 237. – 239. aforizmákkal kapcsolatban:

    Mit ért Sri Aurobindo a „nagy és nemes bukások” alatt?

    Egy esemény nagysága és nemessége nem az anyagi sikertől függ, hanem az érzésektől, amelyek inspirálták azt, és az emberek által elérni kívánt céltól.

    Nem a siker ruház fel nagysággal, hanem a cselekedet szándéka és az érzések nemessége, mely inspirálta azt.

    1969. december 18.

  13. Mezei Dóra
    okt 2, 2013

    A 240. – 241. aforizmákkal kapcsolatban:

    Melyik a jobb: vallás vagy ateizmus?

    Mindaddig, míg vallások léteznek, addig az ateizmus nélkülözhetetlen ellensúly lesz számukra. Mindkettőnek el kell tűnnie, hogy utat csinálhassanak az őszinte és önzetlen Igazság keresésének és ezen keresés tárgya teljes felszentelésének.

    1969. december 21.

  14. Mezei Dóra
    okt 17, 2013

    A 242. – 246. aforizmákkal kapcsolatban:

    Ha valaki teljes egészében az Isteninek adja magát, akkor fontos-e fejlesztenie saját akaratát, saját választási képességét, stb.? Nem válnak ezek a dolgok akadállyá?

    A személyes akarat és a választás képessége fontos tulajdonság azoknak, akik az általános tudatlanságban és illúzióban élnek.

    Az igazi önátadás az Isteninek természetesen ezek feladását jelenti. De sajnálatos módon, sok ember abban az illúzióban él, hogy egészen átadta magát az Isteninek és mégis megőrizték magukban a nagyon aktív „egót” mely megakadályozza, hogy tisztán észleljék az Isteni akaratát; ha ezek az emberek feladják személyes akaratukat és belátásukat, akkor az összefüggéstelenné és kiszámíthatatlanná válás veszélyébe kerülnek.

    Először meg kell szerezned a tökéletes nyíltságot annak érdekében, hogy biztos legyél abban, hogy nem csapod be önmagad, és nyilvánvaló bizonyítékkal kell rendelkezned, hogy az tényleg az Isteni Akarata, ami mozgat és irányít téged.

    1969. december 22.

  15. Mezei Dóra
    okt 30, 2013

    A 247. – 249. aforizmákkal kapcsolatban mondta Anya:

    Az első szükséges dolog tudatában lenni az Isteni Akaratnak, és ennek érdekében meg kell tenni azt az egyet, amit muszáj, többé nem birtokolni egyetlen vágyat vagy személyes akaratot sem.

    Ennek legjobb módja az Isteni Tökéletesség felé való törekvés, teljesen átadni magunkat Neki, és minden elégedettségünkért Őrá támaszkodni.

    Minden más ennek eredményeképp fog bekövetkezni.

    1969. december 23.

  16. Mezei Dóra
    okt 30, 2013

    A 250. aforizmákkal kapcsolatban mondta Anya:

    Ez az, ami közli velünk, hogy az egyetlen lehetséges választás, egyesülni az Istenivel mindennek ellenére, még az egész világ ellenére is, mert a világnak csak látszólagos a szellemi és fizikai ereje, miután az Isteni rendelkezik az Igazság örök hatalmával.

    1969. December 26

Submit a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .