Gondolatok és Aforizmák 1-121.

Print Friendly, PDF & Email

Csáki György közreműködésének köszönhetően olvashatók a Gondolatok és Aforizmák 1-től 121-ig.

18 hozzászólás

  1. Csáki György
    okt 7, 2012

    Beszélgetések Anyával – Sri Aurobindo társával és követőjével – néhány aforizmáról.

    Az következő részletek Anya Ütemterve (Mather’s Agenda) – angol nyelvű köteteiből lettek fordítva:

    • Csáki György
      nov 11, 2012

      A titokzatos 76. aforizma.

      Anya Ütemterve (Mother’s Agenda)
      1971. december 11.

      Szeretnék kérdezni valamit egy Sri Aurobindo aforizmáival kapcsolatban. Amikor az aforizmák először megjelentek a Folyóiratban, akkor azt mondtad, hogy hagyjuk ki ezt. Ez egy meglehetősen titokzatos aforizma – amelyikre azt kell mondanom, szeretném helyesen érteni. Szóval, mivel ki fogjuk adni az összes aforizma egy teljes kiadását, szeretném tudni, hogy közzétehetjük ezt, vagy sem …. Sri Aurobindo ezt mondja:

      76. Európa büszke gyakorlatias és tudományos szervezettségére. Megvárom, amíg szervezettsége tökéletes lesz; utána egy gyermek fogja lerombolni.

      Hol írta ezt?

      Az aforizmákban.

      Igen, de nem szándékozott könyvet írni belőlük: a könyvet innen-onnan állította össze.

  2. Csáki György
    okt 8, 2012

    A 108. aforizmáról szóló beszélgetés az alábbi Mother’s Agenda 1962. Január 12.-i interjúrészletben.

    Ezután anya előkészíti az aforizmát a következő Bulletinhez:

    108- Amikor Narada, az isteni bölcs megfigyelte Janaka tetteit, még ő is fényűzően élő szabadgondolkodású világfinak tartotta.
    Ha valaki nem látja a lelket, hogyan állíthatná, hogy egy ember szabad vagy kötött?

    [Janaka: Mithila királya az Upanishadok idejében, akit spirituális tudása és isteni felismerései miatt ünnepeltek, bár hagyományos földi életet élt.
    Narada: egy vándorló bölcs, aki a vina-t munkáját végezve jár-kel. Halhatatlan, mint az istenek, akkor jelenik meg a földön, amikor csak óhajtja. Már az Upanishadok idején említést tesznek róla.]

    Számomra ez mindenféle kérdést felvet. Például, hogyan van az, hogy Narada nem látja a lelket.

    Nekem ez nagyon egyszerű. Narada egy félisten (demigod) volt, a felsőelme (overmental) világához tartozott és képes volt materializálódni – ezek a lények nem rendelkeznek pszichikus lénnyel. Az istenek nem rendelkeznek az isteni szikrával, ami a pszichikus lény, hiszen CSAK A FÖLDÖN (És itt nem is az anyagi univerzumra utalok), csak a földön Ereszkedett le az isteni Szeretet, ami az isteni Jelenlét előzménye volt az Anyag szívében. És természetesen, mivel nem rendelkeznek pszichikus testtel, nem tudják, hogy semmilyen tudásuk sincs a pszichikus testről. Néhányan közülük úgy döntöttek, hogy még fizikai testet is felvesznek, hogy megtapasztalják a pszichikus testet.

    Általában ezt részlegesen tették egy „kisugárzáson” keresztül, nem teljes leereszkedés volt. Azt mondják például, hogy Vivekananda egy inkarnációja (egy vibhuti-ja) volt Shiva-nak; de Shiva maga… nagyon közeli kapcsolatom volt vele és tisztán kinyilvánította, hogy csak a szupramentális világgal fog a földre jönni. Amikor a föld felkészült a szupramentális életre, ő is jönni fog. És majdnem minden lény meg fog testesülni – arra a pillanatra várnak, nem akarják a jelenlegi küszködést és sötétséget.

    És bizonyára, Narada azok közé tartozik, aki szokott ide járni… Elvégre ez jó móka volt! Sokat játszott a körülményekkel. De nem volt meg a tudása a pszichikus lényről és ez bizonyára megakadályozta abban, hogy érzékelje a pszichikai lényt, amikor annak jelenlétében találta magát.

    De az összes ilyen dolgot nem lehet megmagyarázni: ezek személyes tapasztalatok. Ez a tudás nem elég objektív ahhoz, hogy tanítani lehessen. Ez az én velük való kapcsolataimból és beszélgetéseimből fakad – ismertem őket mielőtt megismertem a Hindu hagyományt. De semmit nem mondhatsz egy jelenségről, ami egy személyes tapasztalaton alapszik és csak annak képvisel értéket, aki átélte a tapasztalatot. Mert mindenkinek joga van azt mondani „Nos, igen, TE így gondolod, a TE tapasztalatod így van, de ennek csak számodra van értéke.” És ez tökéletesen igaz.

    Amit Sri Aurobindo mond az ő indai hagyománnyal kapcsolatos műveltségén alapszik, és azt mondja, ami egyezett az ő tapasztalataival, de ő egy olyan műveltségre és tudásra alapozott, amivel én nem rendelkezem.

    Csak ismételni tudom, amit ő mondott.

    Csak azt lehet megkérdezni, hogyan látod a lelket? Ahhoz, hogy láthasd a lelket, ismerned kell a saját lelkedet.

    Igen, ahhoz, hogy kapcsolatba kerülj a lélekkel, más szavakkal, a pszichikus lénnyel, te magad is kell hordozz egy pszichikai lényt, és csak az emberek – az evolúció emberei, akik a földi teremtésből származnak – rendelkeznek pszichikus lénnyel.

    Egy isten sem rendelkezik pszichikai lénnyel, csak a lejövetellel, csak egy ember pszichikai lényével való azonosulással szerezhetnek egyet, de ők maguk nem rendelkeznek ilyennel.

    Angolból fordította: ezvanzsac

    [Az aznapi teljes beszélgetés itt olvasható]

  3. Csáki György
    okt 16, 2012

    479. A God who cannot smile could not have created this humorous universe.

    479. Egy Isten, aki nem tud mosolyogni , nem teremthette ezt a humoros univerzumot.

  4. Csáki György
    okt 16, 2012

    473. Calvin who justified eternal Hell, knew not God but made one terrible mask of Him His eternal reality. If there were an unending Hell, it could only be a seat of unending rapture; for God is Ananda and than the eternity of His bliss there is no other eternity. …

    473. Kálvin, aki elismerte az örökkévaló Pokol létezését, nem ismerte Istent, mégis szörnyű képet festett Róla és az Ő örökkévalóságáról. Ha lenne örökkévaló Pokol, az csak az örökkévaló gyönyör székhelye lehetne, – mivel Isten Ananda, és így az Ő mennyei boldogsága örökkévaló, nincs más örökkévalóság. …

    • Csáki György
      nov 11, 2012

      Az isteni ragyogás túl csodálatos az emberi kicsinyességnek, amely túl nagy tehernek találja ezt, valamint a gyönyör örökkévalósága könnyen elviselhetetlen lehet egy emberi lény számára.

      Anya, 1970. április 14.

  5. Csáki György
    okt 18, 2012

    388. We laugh at the savage for his faith in the medicine man; but how are the civilised less superstitious who have faith in the doctors ? The savage finds that when a certain incantation is repeated, he often recovers from a certain disease; he believes. The civilised patient finds that when he doses himself according to a certain prescription, he often recovers from a certain disease; he believes. Where is the difference ?

    388. Kinevetjük a vadembert a varázslóba vetett hitéért; de mennyivel kevésbé babonásak a civilizált emberek az orvosokba vetett hitükkel? A vadember úgy találja, hogy bizonyos varázsszavak ismételgetésével gyakran kigyógyul bizonyos betegségből; hiszi. A civilizált páciens úgy találja, hogy amikor orvosságot szed egy bizonyos recept szerint, gyakran kigyógyul bizonyos betegségből; hiszi. Mi a különbség?

    Fordította: ezvankarcsi

  6. Csáki György
    okt 18, 2012

    375. There is a means to attain physical immortality and death is by our choice, not by Nature’s compulsion. But who would care to wear one coat for a hundred years or be confined in one narrow and changeless lodging unto a long eternity ?

    375. Van egy eszköz, a fizikai halhatatlanság eléréséhez és a halál a mi választásunk, nem pedig a természet kényszere. De ki szeretne egyetlen kabátot viselni évszázadokon keresztül, vagy bezárkózni egy szűk és változatlan lakhelyre, egy hosszú örökkévalóságra?

  7. Csáki György
    okt 28, 2012

    122. Hogyha majd nem bolondít meg a Vélemény, először lásd meg a gondolat miben igaz, azután tanulmányozd, hogy miben igaz annak ellentéte és ellenkezője, végül fedezd fel ezen különbségek okát és a kulcsot Isten harmóniájához.

    123 Egy vélemény soha nem igaz vagy hamis, csupán vagy szolgálja az életet, vagy nem; mert az Idő egy teremtménye, és idővel elveszti a hatását és értékét. Emelkedj a vélemény fölé és kutass örökkévaló bölcsességet.

    124. Használd a véleményt az életben, de ne engedd, hogy béklyóba kösse a lelket.

    125. Minden törvény, legyen az akármennyire átfogó vagy zsarnoki, találkozik valahol egy ellentétes törvénnyel, amivel a működését lehet ellenörizni, módosítani, érvényteleníteni vagy megkerülni.

    126. A Természet legszigorúbb Törvénye csupán egy meghatározott folyamat, amit a Természet Ura rendszerezett és folyamatosan használ; a Szellem alkotta és a Szellem tudja felülmúlni, de először fel kell nyitnunk a börtönünk ajtóit és meg kell tanulnunk kevésbé élni a természetben mint a Szellemben.

    127. A törvény egy folyamat, vagy minta; de a lélek használja e folyamatokat és túlszárnyalja a mintákat.

    128. Élj a Természet szerint, ami a Nyugat irányelveit működteti; de melyik természet szerint, a test természete szerint, vagy azon természet szerint, ami meghaladja a testet? Ezt először meg kell határoznunk.

    129. Ó, Halhatatlanság Fia, ne a Természet, hanem Isten szerint élj; és késztesd őt, hogy szintén a benned élő isteniség szerint éljen.

    130. A Sors az Isten előzetes tudása a Téren és Időn kívül mindenről, ami a Térben és Időben történni fog; amit Ő előre lát, azt Erő és Szükség kidolgozza az erők ütközése által.

    Fordította: ezvanzsac

  8. Csáki György
    okt 29, 2012

    Beszélgetések Anyával – Sri Aurobindo társával és követőjével – a 118. 119. 120. és 121. aforizmáról.

    Anya Ütemterve (Mother’s Agenda) 1966. július 9.

  9. Csáki György
    nov 22, 2012

    Beszélgetések Anyával – Sri Aurobindo társával és követőjével – a 103. 104. 105. 106. és 107. aforizmáról.

    „Látod, ahhoz hogy szabaddá válj, az összes kötődéstől nem azt jelenti, hogy menekülnöd kell a kötődési lehetőségek elől. Mindazok, akik hangsúlyozzák az aszkétaságukat nem csak elmenekülnek, hanem még a többieket is figyelmeztetik, nehogy megpróbálják!

    Számomra úgy tűnik, annyira nyilvánvaló. Amikor úgy érzed, el kell menekülnöd egy dolog elől, ahelyett hogy megtapasztalnád, azt jelenti, még mindig azon a szinten vagy, nem fölötte.

    Minden, ami kiküszöböl, és csökkent vagy mérsékel, az nem szabadít meg. A szabadságot az élet és az érzések teljességében kell megtapasztalni.”

    Anya Ütemterve (Mother’s Agenda) 1964. szeptember 16.

  10. Csáki György
    nov 22, 2012

    Beszélgetések Anyával – Sri Aurobindo társával és követőjével – a 88. 89. 90. 91. és 92. aforizmáról.

    „Ez ugyanaz a gondolat, hogy az ellentétek és szembenállások ösztönzik a haladást. Mert azt mondani, hogy Kegyetlenség nélkül, a Szeretet langyos lenne … A szeretet alapelvének, mivel az meghaladja a Megnyilvánultat és a Megnyilvánulatlant, semmi köze a langyossághoz vagy a kegyetlenséghez. De Sri Aurobindo elképzelése, úgy tűnik, az, hogy az ellentétek a leghatékonyabb és leggyorsabb módja annak, hogy gyúrjuk az anyagot úgy, hogy növelni tudja a megnyilvánulását.”

    Anya Ütemterve (Mother’s Agenda) 1963. május 15.

  11. Csáki György
    dec 1, 2012

    Beszélgetések Anyával – Sri Aurobindo társával és követőjével – a 84. 85. 86. és 87. aforizmáról:

    Először, az emberben felmerülhet a kérdés: Mi egy csoda? Mert Sri Aurobindo gyakran monjda, hogy „csoda nem létezik”, de ugyanakkor a „Savitriben” például azt mondja „Itt minden csoda, s csak csoda által változhaték meg.” [[Savitri, I.V.85. ]]

    Ez azon múlik, hogyan nézed erről az oldalról, vagy a másik oldalról.

    Az emberek csak azt nevezik csodának, amit mentális nyelvezeten nem tudnak tisztán megmagyarázni. Ebből a nézőpontból számtalan történést lehet „csodának” hívni, mert nem tudod megmagyarázni a miértet vagy a hogyan-t.

    Mi lenne akkor egy igazi csoda?

    Anya Ütemterve (Mother’s Agenda) 1963. március 6.

  12. Csáki György
    dec 21, 2012

    Beszélgetések Anyával – Sri Aurobindo társával és követőjével – a 109. aforizmáról:

    Ez tökéletes. Nincs mit mondani.

    Csak két vagy három nappal ezelőtt írtam valamit egy kérdésére adott válaszban, és mondtam valami ilyesmit: Sri Aurobindo az Úr, de csak az Úrnak egy része, nem az Úr az Ő teljes egészében, mert az Úr Minden – minden, ami megnyilvánul, és minden, ami nem nyilvánul meg. Akkor írtam: Nincs semmi, ami nem az Úr, semmi – nincs semmi, ami nem az Úr, de azok, akik TUDATOSAK az Úrra nagyon ritkák. És a teremtés e tudatlansága az, ami a Hamisságot alkotja.

    Anya Ütemterve (Mother’s Agenda) 1965. március 3.

  13. Csáki György
    jan 23, 2013

    Beszélgetések Anyával – Sri Aurobindo társával és követőjével – a 95. aforizmáról:

    Csak akkor tapasztalhatod meg Isten teljes ölelését, ha teljesen lemondassz a vágyról, vagy tökéletesen kielégíted a vágyat; mindkét esetben teljesül a legfontosabb feltétel – megszűnik a vágy.

    Sajnálom, hogy nem tudom feljegyezni az összes tapasztalatot amit átélek, mert csupán az elmúlt néhány napban, egy ideig, volt egy nagyon tiszta érzékelésem a valódi működésről, ami a legfelsőbb Szándék kifejeződése és spontán, természetesen és automatikusan dolgozik az egyéni eszközön keresztül; még azt is mondhatnám (mert az elme csendben marad, nagyon csendben): a testen keresztül. És a pillanat érzékelése, amikor ez az isteni Szándék elhomályosul, eltorzul amikor belép a vágy, a vágy egy különleges rezgése aminek saját minősége van és sok látszólagos ok miatt jön: ez nemcsak egy szomj valamire, egy vágy valamire, vagy egy kötődés valamihez: ezt a rezgést kiválthatja az a tény is például, hogy a szándék a legfelsőbb Szándék megnyilvánulásának tűnik (vagy legalábbis annak értelmeztük) de zűrzavar van az azonnali cselekedet közöt, ami nyílvánvalóan a Legfelsőbb szándék megnyílvánulása, és a következmény közöt, amit ezt a cselekedetet követi – ez egy nagyon gyakori hiba. Az emberek azt gondolják, hogy amikor akarnak egy bizonyos dolgot, annak kell eljönnie; mivel túl rövid látóak – rövid és szűklátókörűek, nem látják átfogóan, hogy egy bizonyos rezgésre szükség van, hogy beindítson számos másik rezgést, és ezek ÖSSZESSÉGE fog hatni, ami nem a kiküldött rezgés azonnali következménye … nem tudom, hogy ez most érthető-e, de egy folyamatos tapasztalatom.

    Anya Ütemterve (Mother’s Agenda) 1963. november 4.

Submit a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .