Ez a jóga az egész egyetemes Természet elleni felkelés

Print Friendly

1923. december 23.
Beszélgetés egy Szadhakkal – R.-rel, egy professzorral.

Sri Aurobindo: Mi az elképzelésed a Jógáról?
Szadhaka: Azért jöttem, hogy tőled tudjam meg ezt.
Sri Aurobindo: Ez nem lehetséges. Hogyan vállalkozhatsz arra, hogy belekezdjél ebbe, ha fogalmad sincs róla?
Szadhaka: Elmém békéjére van szükségem, ami ennek a jógának az első eredménye lenne. Másrészt, tudni akarom, mit kellene tennem az életben. Olvastam a Jóga és annak Céljai-t, és el szeretném érni az abban felmutatott eszményt.
Sri Aurobindo: A béke, természetesen bármelyik jógának az első feltétele, és annak nem csak mentális békének kell lennie. Az mélyebb nyugalom kell, hogy legyen, lényünk összes részét át kell hassa, és Fentről kell alászállnia.
Mi az elképzelésed a Kartavjam Karmáról?
Szadhaka: Ez a “kötelességem” az életben.
Sri Aurobindo: A Kartavjam Karma nem kötelességet jelent. A kötelesség egy nyugati fogalom. Ez a Gíta szövegének helytelen értelmezése. Azt jelenti: az, amit el kell végezni, az, ami elrendeltetett. Ebben az értelemben igenis lehetséges tudni a Kartavja Karmát, ha fel tudunk emelkedni valahova, ami az Elmén túl van. Említetted a Jóga és annak Céljai-t. Ez akkor íródott, amikor a Szadhanám még nem érte el a tökéletességét. Fejlődésemnek egy bizonyos stádiumát jelzi. De ez még nem teljes. Már nem követem azt az elképzelést, ami abban van. Jelenleg, amit csinálok, az a Szupramentális jóga. Az ember, ahogy jelenleg fel van építve, egy nagyon tökéletlen megnyilvánulása az Isteninek – még nagyon kidolgozatlan. Ez azért van, mert az ember a tudatlanság burkában – az Elmében, az Életben és a Testben – él, ezért nincs tudatában a Valóságnak, ami az Elmén túl van. A Szupramentális Képesség az Elme felett van. Amit jelenleg próbálok megtenni, az az, hogy lehívom a magasabb Képességet, hogy uralkodjon az Elme, az Élet és a Test felett. Ennek a jógának a célja nem az emberiség szolgálata, vagy az ember szokványos tökéletessége, hanem a Szupramentális Képességnek az evolúciója a Szellem ciklikus evolúciója során az anyagi univerzumban. Amit tennünk kell, az az, hogy széttépjük a fátylat – a vastag fátylat -, amely elválasztja az Elmét a Szupraértelemtől. Ezt a munkát az ember nem tudja egyedül elvégezni.
Szadhaka: Akkor hol van hely az akarat használatához?
Sri Aurobindo: Nos, az akaratodnak van egy helye. Mindenek előtt arra használjuk, hogy eltávolítsuk az alacsonyabb folyamatokat, pl. a vágyakat és a gondolatokat stb. Másrészt az akaratunk kívánhatja a magasabb Képességnek a működését, azzal, hogy az Elméhez, az Élethez és a Testhez – azaz a tudatlan Természethez – tartozó működéseknek véget vet. Az első eredmény egy nyugalom lesz, amely sokkal mélyebb, mint a mentális nyugalom.
Szadhaka: Mi a véleményed az emberiségért való munkálkodásról?
Sri Aurobindo: Elsődlegesen, mi ezzel egyáltalán nem foglalkozunk. Általánosságban, amit külsőleg cselekvés formájában kifejtünk, az az, amik belsőleg vagyunk. Elsőrendű célunk nem az, hogy az emberiségért dolgozzunk, a kifejezés megszokott értelmében, hanem hogy az életet egy Magasabb Tudatra alapozzuk, mint ami az Elme, az Élet és a Test jelenlegi tudatlan és korlátozott tudata. Jelenleg az ember – az átlag emberre gondolok – fizikai és vitális a természetében, és az Elmét arra használja, hogy kielégítse a vitális lényét. Mi el akarjuk hagyni az Elmét – és az intellektust -, és egy Magasabb Tudatot akarunk felfedezni. Nevezhetjük ezt Nirvánának, Passzív Brahmannak, Szaccsidánandának vagy Magasabb Képességnek, vagy hívhatjuk ezt bármilyen néven.
Első feladatunk tehát, hogy megtaláljuk Istent, és erre a Tudatra alapozzuk az életet. Ebben a folyamatban az, ami szükséges az emberiség számára, az természetes módon fog megvalósulni. De ez nem a mi közvetlen célunk. Feladatunk óriási. Egy kaland, amelyben készen kell állnunk magunk mögött hagyni vágyainkat, szenvedélyeinket, intellektuális választásainkat és mentális értelmezéseinket, azért, hogy lehetővé tegyük a magasabb Erő számára, hogy elvégezze a munkáját. Meg kell fontolnod, hogy beleegyezésedet tudod-e adni ehhez az elengedhetetlen, radikális átalakuláshoz.
Szadhaka: Igen, kész vagyok vállalni a kockázatot.
Sri Aurobindo: Csak egy perce beszéltem neked a Szupramentális jógáról, és hogyan lehet, hogy már döntést hoztál? Nem ismered a kockázatát. Ennek a jógának az elfogadása nagy és döntő lépés az ember életében, és a jóváhagyásodat kell adnod a Magasabb Erő működéséhez, hogy meg tudd csinálni. A mentális vagy a vitális lényben semminek nem szabad lennie, ami útjában állhat a magasabb működésnek.
Szadhaka: Az elmúlt három évben próbáltam felkészülni. Három éve akartam ide jönni. De akkor nem tartottam magamat alkalmasnak erre a jógára. Amennyire képes vagyok észrevenni, semmilyen mentális szándék nem maradt bennem, kivéve a hazám függetlenségét. Volt idő, amikor elhalasztottam volna a spirituális életet India függetlenségéért.
Sri Aurobindo: Ezt nem kell elérned; az a dolog garantálva van. De még ezt sem szabhatod annak feltételéül, hogy elkezd ezt a jógát. Ez egy rendkívüli kaland, ahogy említettem. Nem olyan, mint más jóga rendszerek, ahol valamennyire megérint a Magasabb Valóság, de minden mást átalakítatlanul hagysz. A jógám olyan igényeket támaszt, amelyeknek meg kell felelni: ez egy radikális átalakulás az emberi tudat jelenlegi állapotából. Mi elfogadjuk az életet, de ez nem azt jelenti, hogy ebben a jógában nincsen lemondás. Csak azt jelenti, hogy mi nem semmisítjük meg az emberi lény egyik képességét sem. Amit kibontakoztatunk, az nem valami mentális, vitális vagy fizikai,. hanem az, ami a Szupramentálistól jön.
Szadhaka: Úgy tenném, ahogy javaslod, de jelenleg nem ismerek semmilyen magasabb működést az Elménél. Mit csináljak addig is?
Sri Aurobindo: Választanod kell: az egyén abszolút szabad ebben a jógában. Én nem tudom megsemmisíteni az egyéniségedet. Akarom mondani, meg tudom, de ebben a jógában ez nincs megengedve. Tehát, a Magasabb Erő működése attól a döntéstől függ, amit meghozol.
Szadhaka: De te ott vagy, hogy megvédj minket.
Sri Aurobindo: Igen, meg tudlak védeni, ha feltétlen a hited és helyesen döntesz. Ha helytelenül döntesz, akkor nem tudlak megvédeni. Tudnod kell, hogy ez egyáltalán nem egy egyszerű összeütközés. Ez nem egy felkelés a Brit Uralom ellen, amit bárki könnyen meg tud tenni. Ez az egész egyetemes Természet elleni felkelés, és ezért mélyen el kell gondolkodnia az embernek, mielőtt beáll hozzám.
Rettenetes erők fognak támadni téged, és neked állandóan tovább kell haladnod, helyes döntést hozva és beleegyezésedet adva a Magasabb Igazság működéséhez, és ezáltal bizonyítva az erődet.
Ha elkezded ezt a jógát, akkor az első eredmény valószínűleg inkább egy izgatott belső felbolydulás, asanti lesz, mint santi, béke, ami után kutatsz. És amikor elérkezel az anyagi síkhoz: a nehézségek különösen ott szinte leküzdhetetlenek.
Jelmondatom: Győzelem vagy Halál.
Szadhaka: Mi a jelentése annak, hogy a fizikai és anyagi síkra menni? Azt jelenti ez, hogy amikor a Szupraértelem lejön az anyagi síkra, akkor a nehézségek nagyon nagyok?
Sri Aurobindo: Igen. Ott még én sem tudom az eredményt. Egy jel, amit belülről kaptam, azt mondja, meglesz. Mégis, én magam sem tudom a kockázatos vállalkozásom végét. A múltban nagyon kevesen követték ezt a jógát, és senki nem hódította meg az anyagi síkot. Ez azért egy kaland az Ismeretlenbe. Kell, hogy hitünk legyen, és helyesen kell döntenünk.

Este Sri Aurobindo utalva erre az új Szadhakára, azt mondta: “A vitális lényének van egy bizonyos ereje, és van benne valamennyi pszichikus képesség is. Az intellektusa viszont nem kiváló és kifinomult és alkalmazkodó. Talán van benne intellektuális hiúság és az önelégültségnek az érzése, ami nagy akadály lehet ebben a jógában.
Arra kértem, hogy gyakorolja a Purusa és Prakriti – a tanúskodó én és az aktív természet – szétválasztásának kezdeti lépését.”

Purani: Esti  beszélgetések Sri Aurobindoval

7 hozzászólás

  1. Csáki György
    okt 24, 2012

    Hálás köszönet érte, hogy lefordítottad 🙂

  2. Csáki György
    okt 25, 2012

    A Kartavjam Karma azt jelenti, hogy szent kötelességből véghez vitt tett?

  3. Dambholi
    okt 25, 2012

    Lehet ilyen fordítása is, bár ahogy fent olvashatjuk, Sri Aurobindo szerint az igazi értelmét nem adja vissza a “kötelesség” szó.
    Ő ebben a jelentésben használja:
    “the thing to be done, the work we have to do”
    “az elvégzendő dolog, a munka, amit el kell végeznünk”.

    • Csáki György
      okt 25, 2012

      Köszönöm. Pontatlanul kérdeztem. Arra a jelentésére gondoltam amilyenben a Szadhaka használja.

      • Dambholi
        okt 25, 2012

        köszönöm és is, hogy utánanéztél!

Submit a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.