Tisztaság

Tisztaság
Print Friendly, PDF & Email

A természet megtisztítása

Bizonyos mértékű megtisztulás szükséges ahhoz, hogy az Istenit valamiféleképpen fel lehessen ismerni, és ez az, ami most benned végbemegy. Végül is nem túl hosszú idő telt el azóta, hogy az igazi megtisztulás elkezdődött, és ez soha nem könnyű munka. A türelmetlenség tehát természetes lehet, de nem éppen ésszerű.


Megtisztulás: mindannak az elutasítása a természetünkből, ami egoisztikus vagy a radzsaszikus vágy természetéből fakad.
Törekvés a békére, nyugalomra és tökéletes egyenlő elbírálásra.
A megtisztulás és a nyugalom megalapozása az első szükséges lépések a szellemi életben.


A törekvésnek a teljes megtisztulásra kell irányulnia, különösen (1) a nemiségtől való megtisztulásra, hogy a szexuális képzelgések ne kerülhessenek be, és a szexuális késztetés megszűnjön, (2) a vágyaktól és igényektől való megtisztulásra, (3) a lehangoltságtól való megtisztulásra, amely a csalódott vágyak eredménye. Ez a legfontosabb számodra. Különösen arra kell törekedned, hogy az egész lényben béke legyen, teljes lelki egyensúly, szamata. El kell tűnnie annak az érzésnek, hogy a béke nem elég. Ha a béke, a tisztaság és a kiegyensúlyozottság egyszer létrejön, akkor minden más az Anya ingyenes ajándéka kell hogy legyen, nem pedig a lény által támasztott igény eredménye.
Rendes körülmények között érintkezhetsz az emberekkel, megtartva, amennyire csak lehetséges, a belső nyugalmat. A jövőben, amikor a megtisztulás megtörtént, és lehetséges a folyamatos tapasztalat, újra megfontolhatjuk a dolgot.


A szádhana korai szakasza nagyon gyakran sikeres, mivel az elme megnyílik az Erő első munkálkodása előtt – azután az alacsonyabb vitális tudat és a fizikai feltámad, és ha ezek nem állnak készen vagy nem hajlamosak a szádhanára, akkor az abbamarad. A szádhakának először meg kell tisztítania és meg kell nyitnia őket, és segítségül hívnia az Erőt, hogy munkálkodjon ott, és mindent előkészítsen, amíg a szádhaka el nem tudja juttatni oda az igaz tudatot és tapasztalatot. A Jóga hosszú és nehéz munkát feltételez, és az embernek készen kell állnia arra, hogy elfogadja az évekig tartó felkészülés és megtisztulás, valamint az egyre növekvő odaadás szükségességét, mielőtt a nagyobb eredmények bekövetkezhetnek.


Ha csak meditálsz és próbálsz koncentrálni, soha nem fogsz sikerrel járni. Szívből jövő törekvésre van szükség, és arra, hogy önmagadat teljesen átadd Krisnának.
Természetedben sok akadály van, főként a kifelé irányuló elme nagy aktivitása és a tisztátalan alacsonyabb Prakriti vastag kérge, amely beborítja a szívet és a vitális lényt. Az elme lecsendesítése és a természet megtisztítása az, amire szükséged van ahhoz, hogy célodat teljesítsd. Először erre a két dologra törekedj; kérd őket folyamatosan fentről. Saját, segítség nélküli erőfeszítéseddel nem fogod tudni elérni őket.


Ami a zsákutcából kivezető utat illeti, csak az elme lecsendesítését ismerem, ami hatékonnyá teszi a meditációt, a szív megtisztulását, ami elhozza az isteni érintést és idővel az isteni jelenlétet, az Isten előtti alázatot, ami megszabadít az egoizmustól, az elme és a vitális büszkeségétől, attól a büszkeségtől, amely a saját érveit erőlteti a szellem módszereire, és attól a büszkeségtől, amely megtagadja az önátadást, vagy képtelen rá, a belső elhívásához való kitartó ragaszkodást és a fenti Kegyelemre való hagyatkozást. A meditáció, a dzsapa, az ima vagy a szívből jövő törekvés mind sikerrel járhat, ha ezek, vagy akár csak ezek közül néhány dolog kíséri őket. De nem tudom, hogy megígérhető-e az, amit mindig minden belső törekvés feltételéül szabsz, az azonnali vagy majdnem azonnali felismerés vagy a kézzelfogható felismerés kezdete. Másfelől teljes mértékben hiszem, hogy akiben megvan az elhivatottság, az nem tud nem megérkezni, ha türelmesen követi az Isteni felé vezető utat.


Csak remélni tudom, hogy a lehangoltság és a vele járó sugallatok hamarosan elmúlnak. Nagyon jól haladtál, mielőtt ez elért téged. Nincs lehetetlen a szív megtisztításában, amire te is törekedtél, és ha a szív megtisztul, más dolgok, amelyek korábban lehetetlennek tűntek, könnyen megvalósíthatóvá válnak – még a belső önátadás is, ami most teljesíthetetlennek tűnik számodra. Én mindenesetre továbbra is bízom szellemi sorsodban, egészen a „csoda” bekövetkeztéig.


A tisztaság jelentése

A tisztaság azt jelenti, hogy nem fogadunk el más befolyást, csak az Isteni befolyását.


Ez [a tisztaság] inkább egy állapot, mint egy dolog. A béke elősegíti a tisztaságot – mivel a békében megszűnnek a zavaró hatások, és a tisztaság lényege, hogy csak az Isteni Befolyásra reagáljunk, és ne érezzünk vonzódást más folyamatokhoz.


A tisztaság a szennyeződéstől vagy keveredéstől való mentességet jelenti. Az isteni Tisztaság az, amelybe nincsenek belevegyülve az alacsonyabb természet zavaros, tudatlan folyamatai. A tisztaságot (a köznapi nyelvben) általában a vitális szenvedélytől és késztetéstől való mentességre használják.


Az Isteni Tisztaság sokkal szélesebb körű és mindent átfogóbb tapasztalat, mint a pszichikai.


A tisztaság vagy tisztátalanság a tudattól függ; az isteni tudatban minden tiszta, a tudatlanságban minden ki van téve a tisztátalanságnak, nem csak a test vagy a test egy része, hanem az elme, az életerő és minden. Csak az én és a pszichikai lény marad mindig tiszta.


A tiszta elme olyan elmét jelent, amely csendes és mentes a haszontalan vagy zavaró jellegű gondolatoktól.


X úgy tesz, mintha tiszta lenne és átadná magát Isten akaratának. Hogyan lehetne tiszta, amikor minden baja a tisztátalan vágyak kényeztetéséből származik? Úgy tesz, mintha Isten akarata szerint cselekedne, de tetteit három dolog mozgatja: a vágy, a hiúság és az akaratosság. Az ördög e három indíték egyikével vagy másikával alátámasztott javaslatokat tesz, és meggyőzi őt arról, hogy ez Isten akarata.
A tudatlanság nem az ártatlanság vagy a tisztaság állapota; ez egy régi tévedés. Csak a fénnyel teli tudat lehet tiszta. Például, amikor tudatos vagy, akkor az elméd tiszta, és helyes elképzeléseid vannak a dolgokról és az emberekről; az elméd megtisztult a tudatlanságtól. De amikor az elmédet elhomályosítja valamilyen tisztátalanság – mondjuk harag, féltékenység vagy büszkeség, vagy valamilyen ésszerűtlen vágy –, akkor azonnal tudatlan leszel, és mindent tévesen értelmezel és félreértesz.
Amikor pedig a szíved az Anya felé fordul, és elégedett vagy az ő szeretetével, amikor tele vagy békével, megelégedéssel és boldogsággal, akkor nincs helye a helytelen érzéseknek és vágyaknak; a szíved tiszta.
Ezt értette az Anya a tisztaság alatt; a hamis eszméktől, a helytelen érzésektől, vágyaktól, követelésektől stb.-től való mentesség jelenti a tisztaságot.


A tudat tisztasága és a viselkedés tisztasága az, amit általában ezeken a kifejezéseken [belső és külső tisztaság] értünk.

Sri Aurobindo: Levelek a Jógáról

[Fordította: Milisits Tamás]

Submit a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .